Zprávy


GAULOISES GRAND PRIX ČESKÉ REPUBLIKY

Američan Nicky Hayden v královské třídě MotoGP, Španěl Jorge Lorenzo ve dvěstěpadesátkách a jeho krajan Alvaro Bautista ve stopětadvacítkách přijedou do Brna v roli vedoucích jezdců mistrovství světa. Nejvýrazněji se od soupeřů odpoutal jednadvacetiletý Bautista, který má na druhého v pořadí Fina Kallia náskok 64 bodů a před sebou více než slibnou cestu k prvnímu titulu mistra světa. Se zlatými ambicemi se letos netají ani Hayden, který má k dobru 34 bodů. Naopak rovnocennou partii o uvolněný trůn po Španělu Pedrosovi rozehráli ve dvěstěpadesátkách Lorenzo s Italem Dovizisem, které dělí pouhé dva body.

Honda na výsluní
Po loňském dramatickém rozchodu s Biaggim vsadila Honda v MotoGP na mládí a udělala jen dobře. Před závěrečnou sérií šesti Grand Prix, která odstartuje v Brně a vyvrcholí koncem října ve španělské Valencii, vede s velkým náskokem šampionát značek a na prvních třech místech jsou její tovární jezdci. Takovou bilancí se naposledy mohla pochlubit před třemi lety, kdy v jejích službách ještě byl Valentino Rossi. Po jeho odchodu ke konkurenční Yamaze zůstala mezera, kterou se daří zacelit až letos. Valentino Rossi má v této sezoně až neuvěřitelnou smůlu, skvělé výkony naopak podává Nicky Hayden. V pětadvaceti letech vyzrál ve skvělého závodníka, který už to neumí jen na domácí trati v Laguna Seca. Poprvé vyhrál letos i v Assenu. Ve výborné formě ho ale zastihl už závěr loňského mistrovství světa, kdy v posledních čtyřech Grand Prix nechyběl na stupních vítězů a doslova se protlačil na třetí místo. Na tento výkon navázal letos obdivuhodným způsobem. Z dosavadních jedenácti závodů dva vyhrál a celkem devětkrát stanul na stupních vítězů. Propadákem pro něho skončil jen závod v Doningtonu, kdy si připsal jen devět bodů. Do Brna tak míří v roli světové jedničky, která mu patří už od třetí GP v Turecku, a také jako vítěz poslední GP ve Spojených státech. Na druhou stranu právě na Masarykově okruhu se mu v minulosti nikdy moc nedařilo. Loni dojel pátý a to byl jeho zatím nejlepší výsledek. ?Nebude to snadné, ale právě v Laguna Seca se potvrdila síla našeho týmu. Zatímco loni šlo všechno jako po drátkách, tentokrát jsme se museli vypořádat s řadou technických problémů. Pod tlakem jsem byl i já, ale zvládl jsem to. Mimo jiné i díky velmi dobré fyzické kondici, takže na návrat do Evropy se těším,? řekl Hayden. Jeho největší soupeři jsou na tom v Brně ?papírově? podstatně lépe. Týmový kolega Španěl Pedrosa, který se s největší pravděpodobností stane ?Nováčkem roku?, zde loni vyhrál dvěstěpadesátky a před třemi lety i stopětadvacítky. A v MotoGP si už dvakrát letos vychutnával vítězství. Dvakrát vyhrál také Ital Melandri, ale loňskému vicemistru světa zatím chybí vyrovnanost, aby dokázal držet krok s Haydenem, a tak už ho od prvního místa dělí čtyřiačtyřicet bodů. To ovšem nic nemění na tom, že Marco myslí v Brně na vítězství, které zde získal před čtyřmi lety ve dvěstěpadesátkách.

Rossi o titulu nepřemýšlí
Honda je na vrcholu, ale konkurence neskládá zbraně. Měsíční přestávku přivítali jak u Yamahy, tak u Ducati. Chvíle klidu musela být příjemná, protože jinak je to z jejich pohledu sezona jako na houpačce. Rossi, jednička Yamahy a dalo by se říci, že před startem šampionátu favorit všech favoritů, doplatil už v prvním závodě v Jerezu na chybu soupeře a ocitl se na zemi. Obětavě dojel, připsal si dva body, ale smůla pokračovala dál. Ve chvíli, kdy se začal dotahovat na čelo šampionátu, nedojel v Číně ani ve Francii. Když už se zdálo, že po vítězství v Katalánsku ho nic nemůže zastavit, přišlo zranění v Assenu. Bojoval i se zlomeným zápěstím. V Německu si pak připsal čtvrté letošní prvenství, ale v Laguna Seca ho zradil motocykl. Na Haydena tak nyní ztrácí 51 bodů. ?Na titul už nemyslím. Ztráta je velká. Takže pojedu pro radost a své fanoušky. Chci dál vyhrávat. Pak se uvidí, co se ještě stane. Každopádně je v sázce ještě sto padesát bodů,? řekl Rossi, který obhajuje v Brně loňské prvenství. Ital Capirossi naopak kraloval s Ducati úvodu šampionátu. Ještě po GP Itálie se s Haydenem dělil o první místo. Pak ale přišel nešťastný závod v Barceloně, kde týmový kolega Capirossiho, zkušený Gibernau, nezvládl nájezd do první zatáčky a způsobil hromadnou havárii, na kterou doplatilo několik jezdců. Gibernau vynechal tři závody, ale jeho rameno nebylo v pořádku, a tak se v prázdninové přestávce podrobil druhé operaci. Capirossi zatnul zuby a startoval už v následující GP v Assenu, ale připsal si jen bod a slibná forma navíc byla pryč. ?Titul je ztracený, ale rád bych se vrátil alespoň na stupně vítězů,? řekl Capirossi, který loni v Brně dojel druhý. Na stupních vítězů byli letos už i Australan Stoner, Američan Edwards a Japonec Nakano, takže druhá část šampionátu slibuje v královské kubatuře ještě napínavou bitvu.

Lorenzo vítězí a padá
Ve dvěstěpadesátkách se po odchodu mistra světa Pedrosy a jeho největšího soupeře Australana Stonera čekal už před začátkem šampionátu vyrovnaný souboj o titul. Aprilia vycítila šanci, a tak na svoji stranu přetáhla španělské hvězdy Lorenza a Barberu, kteří loni oblékali dres týmu Fortuna Honda. Naopak Honda vsadila na bývalého mistra světa ve stopětadvacítkách Itala Doviziosa, který loni skončil třetí. Pomoci měl i další ostřílený jezdec Argentinec Porto. To sice bylo sáhnutí vedle, protože Porto chyběl na startu už v Barceloně a z mistrovství světa po neúspěšných výsledcích doslova zmizel. Dovizioso naopak nezklamal. Vyhrál sice jen v Katalánsku, ale jel vyrovnaně. V Turecku se dostal do vedení, které držel až na Sachsenring. Tam se karta opět otočila a na první místo se vrátil Lorenzo. Ten začal výborně, když vyhrál úvodní dva závody, ale pak přišel pád v Turecku a ve Francii, a tak klesl až na páté místo. Jenže rodák z Malorky dokázal, že se nevzdává a umí bojovat. Prvenství v Mugellu, Assenu a Doningtonu ho vrátila do hry o titul. Na Sachsenringu dojel třetí, ale Doviziosa nechal za sebou a to stačilo, aby ho o dva body v čele mistrovství světa přeskočil. Nikdo další už na titul zřejmě nemá nárok, protože Takahashi i de Angelis ztrácejí už více než čtyřicet bodů. Jakub Smrž při své premiéře na Aprilii v týmu Cardion AB Motoracing naznačil, že je v jeho silách bojovat v první desítce. V Istanbulu si dojel dokonce pro sedmé místo. Bohužel série nedokončených závodů v Mugellu, Barceloně a Assenu ho odsunula až na patnácté místo. Dokázal se ale znovu vzchopit, zabodovat na Doningtonu i na Sachsenringu, a tak je před Brnem třináctý. Poslední dva roky se mu dařilo domácího prostředí využít, a určitě se o to pokusí i teď, kdy ho od desáté příčky dělí 21 bodů. Nejhezčí vzpomínky má Jakub na Brno z roku 2001, kdy zde dokázal ve stopětadvacítkách dojet šestý, po tvrdém souboji s Jaroslavem Hulešem. Na divokou kartu se představí Michal Filla a Jiří Mayer. Filla, který je loňským mistrem republiky, vede domácí šampionát i letos a současně úspěšně bojuje v mistrovství Evropy, kde je na druhém místě. Mayer loni skončil doma druhý a stejná příčka mu zatím patří i letos.

Peškovy zlaté ambice
Ve stopětadvacítkách sice kraluje Španěl Bautista, ale v Brně je možná žhavějším želízkem Lukáš Pešek. Dvacetiletý rodák z Prahy letos konečně potvrdil i ve výsledkových listinách svůj výrazný talent. S továrním motocyklem Derbi zahájil útok na medailové příčky už při první GP v Jerezu, kde dojel druhý. Dvě třetí místa pak přidal v Mugellu a na Sachsenringu. Škoda dvou nedokončených závodů v Kataru a v Le Mans, které ho odsunuly z medailových pozic na šestou příčku. O to víc Lukáš myslí doma na vítězství. Dokonalá znalost dráhy by měla být výhodou, ale na druhou stranu právě v Brně se Lukášovi při mistrovství světa zatím nedařilo. Třikrát zde startoval ve stopětadvacítkách a třikrát upadl. Do cíle dojel pouze jednou v roce 2003, kdy jel v týmu Yamaha Kurz ve dvěstěpadesátkách a skončil sedmnáctý. Ani Bautista, který stál letos devětkrát na stupních vítězů a čtyřikrát vyhrál, tady ale v minulosti nijak nezářil. Jeho nejlepším výsledkem bylo loňské dvanácté místo. Prakticky rovnocenné ambice ale mají i další týmoví kolegové Bautisty u Asparu Ital Pasini a Španělé Faubel s Gadeou a s nimi tovární jednička KTM Fin Kallio. Bez šancí nemusí být ani obhájce titulu Švýcar Lüthi z českého týmu Elit GP. Jeho výkony v úvodu sezony poznamenalo zranění, ale od Francie, kde vyhrál, pravidelně boduje a Brno je jeho ?domácí? tratí, na které bude obhajovat loňské vítězství. Druhým stálým českým jezdcem je ve stopětadvacítkách Karel Abraham z brněnského týmu Cardion AB Motoracing. Na bod v mistrovství světa šestnáctiletý jezdec stále čeká. Letos byl nejblíže v Katalánsku, kde dojel jednadvacátý. Před rokem se Kájovi na domácím okruhu ale nedařilo a závod nedokončil.
Na divoké karty pojedou šestnáctiletý Michal Šembera a sedmnáctiletý Michal Prášek. Oba čeká premiérový start v Grand Prix. Šembera loni skončil v domácím šampionátu čtvrtý, letos je v průběžném pořadí čtvrtý. Úspěšně si ale vede v mistrovství Evropy, kde je nyní na třetím místě. Prášek si loni doma vybojoval šesté místo, v této sezoně je čtvrtý. Divokou kartu má i Němec Thomas Mayer, který vede český šampionát.

SLUŽBY NÁVŠTĚVNÍKŮM

Doprava:
Doprava na Automotodrom Brno bude během závodního víkendu zajištěna autobusovými linkami 400 a 402.
Pravidelná autobusová linka 402 jezdí ze Starého Lískovce a bude zastavovat na zastávce Start za hlavními tribunami T2, T3 a T5.
Speciální autobusová linka 400 z bude jezdit z Mendlova náměstí na okruh a zpět zdarma a to v pátek a sobotu od 6:30 do 20:30 hodin a v neděli od 6:30 do 18:30 hodin.

Parkování:
Návštěvníci, kteří přijedou na Automotodrom Brno vlastním vozem či motocyklem, mohou využít následujících parkovacích ploch:

Pro držitele vstupenek na sedadlové tribuny T2, T3 a T5 a přírodní tribuny E a G je nejvhodnější parkoviště naproti vstupu k tribunám T2 a T3 , tedy parkoviště P-VN (viz mapa na přiloženém CD).

Pro držitele vstupenek na tribuny A, B, C, D, E, F, G, T1, T4 a T6 je nejvhodnější parkoviště u Žebětína, tedy parkoviště P-Z, nebo velkokapacitní parkoviště Ostrovačice P-O (viz mapa na přiložením CD). Z obou těchto míst bude v sobotu i v neděli zajištěna zdarma kyvadlová autobusová doprava k okruhu.

Parkovné: Motocykl 100Kč/den
Automobil 150Kč/den
Autobus 700Kč/den

Občerstvení:
Návštěvníci smí do areálu Automotodromu Brno vnést vlastní nápoje pouze v PET lahvi o maximálním objemu 0,5l.
Prodej občerstvení bude zajištěn firmou Aramark, která garantuje stálé ceny i kvalitu občerstvení po celou dobu konání akce.

WC:
Na všech tribunách budou návštěvníkům k dispozici WC zdarma.

Doprovodný program:
Sobota: 10:20 ? 10:50 ? letecká akrobacie Flying Bulls
Neděle: před závodem třídy MotoGP ? přelet stíhačky Gripen