Tišnov ? jak to bylo loni
Tišnovská rally dlouhých deset let v kalendáři českého mistrovství
chyběla, v roce 2005 se jí však podařil comeback s novým pořadatelským
týmem, který z ní vytvořil mezinárodní podnik. Rally dostala nový název
a po začlenění do kalendáře Austrian Rallye Challenge i nový rozměr.
Stala se jednou z mála našich soutěží, kde je předem garantována
zajímavá mezinárodní konkurence. Pořadatelé potěšili i stavbou trati,
která nabídla tři velmi kvalitní technické úseky, jež nepostrádaly svou
náročnost, ani atraktivitu.
Již úvodní rychlostní zkouška ukázala, že se boj o vítězství bude
soustředit na trojici vozů specifikace WRC. Úvodní test vyhrál Leoš Flídr
s Octavií WRC a přestože na něj jeho největší rival Maďar Gergély
Szabó se svým Focusem WRC neustále dotíral, udržel si náchodský pilot
vedení až do šesté vložky. Na trati Říkonínské ?erzety? však udělal
jezdeckou chybu, svůj vůz převrátil na střechu a zablokoval trať, kvůli
čemuž musela být rychlostní zkouška pro ostatní posádky zrušena. Po
Flídrově karambolu se cesta k prvnímu místu otevřela pro Gergélyho
Szabó, ten však na Tišnovské RZ strávil o minutu déle, než plánoval, a
místo pohodlného kontrolování náskoku se musel znovu pořadím probíjet
kupředu. A jelikož Karla Trněného (Škoda Octavia WRC) trápily tradiční
technické problémy, ujal se vedení Josef Semerád (Mitsubishi Lancer EVO IX),
který s přehledem ujížděl všem svým konkurentům v boji o body do
sprintového seriálu. Loňský Tišnov však favoritům nepřál a i na
pražského jezdce v závěru došlo. Ve chvíli, kdy se na trať poslední
sekce soutěže snesl obrovský liják a většina posádek zoufale klouzala po
trati na suchých pneumatikách, již Semerád věděl, že na nejvyšší
stupínek nevystoupá. Zradilo ho turbo a během poslední části soutěže se
propadl z první pozice až do druhé desítky absolutního pořadí. Projet
cílem nebylo souzeno ani hlavnímu sponzorovi soutěže Eddymu Schlagerovi
(Mitsubishi Lancer EVO VI), který po pátém testu figuroval na čtvrtém
místě a při potížích Flídra, Trněného a Semeráda by byl
nejvážnějším uchazečem o vítězství. Na přejezdu do servisu jej však
zastavila prasklá řemenice na motoru, což znamenalo další sportovní
zklamání pro sympatického pilota z nedalekého Blanenska.
Nezdary favoritů vrátily do čela Gergélyho Szabó, který jel dravě a
s výjimkou čtvrté ?erzety? i bez chyb, což mu vyneslo první vítězství
na soutěži v České republice. Druhý celkově a první v klasifikaci
českého mistrovství dojel Martin Kožmín s Lancerem šesté evoluce, který
se do čela českého pořadí prokousal až v deštivém závěru. Elitní
trojku pak uzavřel Milan Pantálek (Mitsubishi Lancer EVO VIII), jenž
v Tišnově podal životní výkon.
Ve skupině A vybojoval v infarktovém závěru prvenství Josef Peták
s Renaultem Clio S1600, který až na poslední rychlostní zkoušce odsunul za
svá záda famózního Lubomíra Minaříka (Škoda Felicia Kit Car).
Reprezentant firmy Eurostroj Schlager v dešti využil skvělé ovladatelnosti
Felicie a v konečném pořadí se prosadil až na neuvěřitelné desáté
místo absolutně.
Mezi účastníky Austrian Rallye Challenge byl v úvodu nejrychlejší Hubert
Kapeller s audi, od třetího testu se však chopil vedení vynikající
Wolfgang Schmollngruber (Mazda 323 GT-R), který odsoudil ostatní rakouské
piloty do role statistů. Jako jediný dokázal zajíždět slušné časy
i v porovnání s českými piloty a po zásluze si z Eurostroj rally odvezl
největší porci bodů. Za druhým Nitschem na subaru a třetím Kapellerem
s audinou přijel do cíle Josef Schrott na překrásné žluté lancii.
Kategorie historiků byla od počátku překvapivě záležitostí výborně
jedoucího Zdeňka Tichého, který by se svými časy zařadil do třetí
desítky výsledkové listiny soudobých vozů. Na sedmé vložce však jeho
Opel Kadett zastavil podobně jako o rok dříve diferenciál a svoji pozici
tedy musel přenechat týmovému kolegovi Tenklovi. Lubomír Tenkl si pak na
rampu dojel s dvou minutovým náskokem na Trinera pro celkové prvenství.
Emil Triner (Škoda 130 RS) poprvé v přímém souboji porazil ?stodesítku?
bratří Hejhalů a nezabránilo mu v tom ani vytržené rameno na trati
poslední rychlostky.
Text: Jiří Dokulil, ftr-media