Zprávy


Tišnov ? jak to bylo loni

Tišnovská rally dlouhých deset let v kalendáři českého mistrovství chyběla, v roce 2005 se jí však podařil comeback s novým pořadatelským týmem, který z ní vytvořil mezinárodní podnik. Rally dostala nový název a po začlenění do kalendáře Austrian Rallye Challenge i nový rozměr. Stala se jednou z mála našich soutěží, kde je předem garantována zajímavá mezinárodní konkurence. Pořadatelé potěšili i stavbou trati, která nabídla tři velmi kvalitní technické úseky, jež nepostrádaly svou náročnost, ani atraktivitu.
Již úvodní rychlostní zkouška ukázala, že se boj o vítězství bude soustředit na trojici vozů specifikace WRC. Úvodní test vyhrál Leoš Flídr s Octavií WRC a přestože na něj jeho největší rival Maďar Gergély Szabó se svým Focusem WRC neustále dotíral, udržel si náchodský pilot vedení až do šesté vložky. Na trati Říkonínské ?erzety? však udělal jezdeckou chybu, svůj vůz převrátil na střechu a zablokoval trať, kvůli čemuž musela být rychlostní zkouška pro ostatní posádky zrušena. Po Flídrově karambolu se cesta k prvnímu místu otevřela pro Gergélyho Szabó, ten však na Tišnovské RZ strávil o minutu déle, než plánoval, a místo pohodlného kontrolování náskoku se musel znovu pořadím probíjet kupředu. A jelikož Karla Trněného (Škoda Octavia WRC) trápily tradiční technické problémy, ujal se vedení Josef Semerád (Mitsubishi Lancer EVO IX), který s přehledem ujížděl všem svým konkurentům v boji o body do sprintového seriálu. Loňský Tišnov však favoritům nepřál a i na pražského jezdce v závěru došlo. Ve chvíli, kdy se na trať poslední sekce soutěže snesl obrovský liják a většina posádek zoufale klouzala po trati na suchých pneumatikách, již Semerád věděl, že na nejvyšší stupínek nevystoupá. Zradilo ho turbo a během poslední části soutěže se propadl z první pozice až do druhé desítky absolutního pořadí. Projet cílem nebylo souzeno ani hlavnímu sponzorovi soutěže Eddymu Schlagerovi (Mitsubishi Lancer EVO VI), který po pátém testu figuroval na čtvrtém místě a při potížích Flídra, Trněného a Semeráda by byl nejvážnějším uchazečem o vítězství. Na přejezdu do servisu jej však zastavila prasklá řemenice na motoru, což znamenalo další sportovní zklamání pro sympatického pilota z nedalekého Blanenska.
Nezdary favoritů vrátily do čela Gergélyho Szabó, který jel dravě a s výjimkou čtvrté ?erzety? i bez chyb, což mu vyneslo první vítězství na soutěži v České republice. Druhý celkově a první v klasifikaci českého mistrovství dojel Martin Kožmín s Lancerem šesté evoluce, který se do čela českého pořadí prokousal až v deštivém závěru. Elitní trojku pak uzavřel Milan Pantálek (Mitsubishi Lancer EVO VIII), jenž v Tišnově podal životní výkon.
Ve skupině A vybojoval v infarktovém závěru prvenství Josef Peták s Renaultem Clio S1600, který až na poslední rychlostní zkoušce odsunul za svá záda famózního Lubomíra Minaříka (Škoda Felicia Kit Car). Reprezentant firmy Eurostroj Schlager v dešti využil skvělé ovladatelnosti Felicie a v konečném pořadí se prosadil až na neuvěřitelné desáté místo absolutně.
Mezi účastníky Austrian Rallye Challenge byl v úvodu nejrychlejší Hubert Kapeller s audi, od třetího testu se však chopil vedení vynikající Wolfgang Schmollngruber (Mazda 323 GT-R), který odsoudil ostatní rakouské piloty do role statistů. Jako jediný dokázal zajíždět slušné časy i v porovnání s českými piloty a po zásluze si z Eurostroj rally odvezl největší porci bodů. Za druhým Nitschem na subaru a třetím Kapellerem s audinou přijel do cíle Josef Schrott na překrásné žluté lancii.
Kategorie historiků byla od počátku překvapivě záležitostí výborně jedoucího Zdeňka Tichého, který by se svými časy zařadil do třetí desítky výsledkové listiny soudobých vozů. Na sedmé vložce však jeho Opel Kadett zastavil podobně jako o rok dříve diferenciál a svoji pozici tedy musel přenechat týmovému kolegovi Tenklovi. Lubomír Tenkl si pak na rampu dojel s dvou minutovým náskokem na Trinera pro celkové prvenství. Emil Triner (Škoda 130 RS) poprvé v přímém souboji porazil ?stodesítku? bratří Hejhalů a nezabránilo mu v tom ani vytržené rameno na trati poslední rychlostky.

Text: Jiří Dokulil, ftr-media